Monday, October 10, 2011

ring of the moon

assalamualaikum and hye to all reader! ini adalah kisah semalam, 09/10/11. ramai yang post kat facebook pasal ring around the moon also known as winter halo! kalau dalam bahasa melayu, aku bagi cincin purnama! (macam poyo lah pulak!) yes, memang it is happened! i saw it myself. and i think ramai juga yang sempat melihat fenomena ni dengan mata kasar. seriously, memang sangat lawa dan indah! rugi siapa tak tengok! menurut fakta yang didapati melalui pak cik wikipedia, fenomana ni berlaku apabila bulan penuh, dimana pembiasan cahaya bulan dipancar ke partikel ais di awan menerusi wap-wap air mewujudkan satu bulatan (halo) disekeliling bulan. (*payahnya nak translate fakta ni! macam salah pun ada) apa-apa pun teori yang dinyatakan, semuanya adalah dengan kehendak ilahi. anyway, lihatlah gambar yang diambil sendiri oleh aku malam semalam (dengan menggunakan canon sx30 is)

bulan penuh telah di zoom! sama seperti bulan-bulan di hari yang biasa

inilah yang membezakan bulan hari biasa dengan semalam. nampak tak halo disekelilingnya?

yang ini mungkin lebih jelas!

*gambar-gambar ini adalah gambar terus daripada kamera tanpa edit kecuali pada penambahan watermark umartheone.blogspot.com. kalau lihat dengan mata sendiri secara live memang speechless!

Saturday, October 8, 2011

akan datang


assalamualaikum readers! kali ini saja aku nak lampirkan poster teater badai semalam karya khadijah hashim ni. sebab aku akan menyaksikannya bulan depan pada 19 oktober november 2011, persembahan pada pukul 3 petang, ok! teater ini akan dipentaskan di panggung sari, istana budaya. dengan penuh terujanya aku nak melihat bagaimana adaptasi novel ini kepada persembahan teater. teater arahan khairunazwan rodzy ini akan menampilkan pelakon-pelakon popular seperti erra fazira, aaron aziz dan fizz fairuz yang pasti akan menarik minat gadis-gadis (sebab ada pak cik arron aziz ni). so kepada readers sekalian, moh kita tengok bersama! jika mahu tahu dengan lebih lanjut lagi mengenai teater ini, silalah ke laman web istana budaya. (adalah sangat skema pulak entry kali ni..)

Saturday, October 1, 2011

saturday secret, life of nora and steak

it's saturday whole day out with my friends! start with 'brunch' to start the day, then goin' to istana budaya for a show! the secret life of nora! percayalah, very-very interesting and fun theatre! love it!

we (ky & i) watch the secret life of nora! for sure, well worth it! walaupun last minute plan, alhamdulillah everything went as planned! nasib tak hujan kalau tak basah kuyuplah jawabnya jalan kaki dari hostel ni. tak nak cerita banyak sangat pasal teater ni, sebab nanti menjadi spoiler kepada mereka-mereka yang belum tengok lagi! tapi nak jugak buat spoiler! jeng jeng jeng. rugi sapa tak tengok!

warning, spoiler alert:
love the way nora (datin seri tiara jacquelina) acted! her voice sangat best! so do betty, khatijah (adibah noor) and roger! hohoho banyak scene yang ada wow factor, the firefly part, the elevator part and yang paling best is the explosion part! gempak je! haha. apa-apa pun, i loves khatijah character, cute, bersahaja, and funny! 

this taken during 'intermission' break

sekitar istana budaya selepas pementasan

meet up with bloggers terkenal, daniel adie & hizami li! nice to meet you guys :)

random picture with betty (right)! love her!
after the show, we went back to hostel before i met kak ida and pali for dinner! just a simple reunion with kak ida after so long since last meeting (as i remember it is before my trip to new zealand last june) we talk, chit chatting along the way~

dinner out with kak ida & pali!

kak ida's in action. from left; what-the-ngee~

hari dah malam, hostel tutup pukul 10. kene balik! sekian

so long for another great saturday day out for me. after this, kene tumpu pada final exam awal bulan november!

plan b

i have many plan, many invitation. but then, a lot of things in mind.. but finally, i'm going to..


harap berbaloi!